Collegiumin puheenjohtajana toimivalla Anni Elosella on monipuolinen kokemus lapsille ja nuorille suunnattujen barokkikonserttien järjestämisestä. Ankkabarock-festivaalilla Vantaan Korsossa nähdään tulevana lauantaina Prinsessa ja Sikopaimen -satukonsertti jossa hän toimii kertojana ja muusikkona. Anni kertoo Suomen vanhan musiikin liiton blogissa, miten syntyy hyvä lastenkonsertti ja mitä erityisesti barokkimusiikilla on annettavana nuorille kuulijoille ja yleisötyöhön.
"Olen tehnyt erilaisia lapsille ja nuorille suunnattuja barokkimusiikkiprojekteja vuodesta 2007 lähtien. Mukaan on mahtunut lukuisten lastenkonserttiesitysten suunnittelemista ja niissä juontamista, esiintymistä, näyttelemistä, käsikirjoittamista, ohjausta yms., barokkimusiikkiin tutustuttavien ja konserttielämyksiä syventävien päiväkoti- ja koululaistyöpajojen ohjaamista, opetusmateriaalien valmistamista kouluille, päiväkodeille ja musiikkioppilaitoksille sekä erilaisia pieniä, suuria ja jättimäisiäkin yhteissoittoprojekteja, joissa musiikkioppilaitosten oppilaat ja opettajat ovat päässeet soittamaan yhdessä ammattilaisten ohjauksessa suurille konserttilavoille. Vuosina 2008–19 olin perustajajäsenenä mukana Suomalaisen barokkiorkesterin FiBO Collegium -työryhmässä, missä toteutimme monenlaista barokkimusiikin yleisötyötoimintaa. FiBO Collegium -työryhmän perintö jatkuu juuri perustetussa uudessa, itsenäisessä Collegium ry:ssä, jonka puheenjohtajana toimin ja jonka tavoitteena on edistää vanhan musiikin tuntemusta ja pedagogiaa. Erilaiset barokkimusiikkiin liittyvät, lapsille ja nuorille suunnatut musiikkikasvatusprojektit ja -esitykset ovat olleet ja ovat edelleen minulle erittäin tärkeitä ja mielekkäitä. On ollut mukavaa pystyä yhdistämään oma osaamiseni ja koulutukseni musiikkikasvattajana taiteelliseen erityisalaani, vanhaan musiikkiin. Yli kymmeneen vuoteen mahtuu paljon hienoja projekteja, joista mieleenpainuvimpia ovat varmaankin olleet suuret Concerto Grosso -musiikkioppilaitosprojektit sekä hauskat koulukiertueet eri lastenesitysyhtyeiden kanssa ympäri Suomea. Parasta kaikessa on tietenkin päästä työskentelemään lasten ja nuorten kanssa, ja tuoda barokkimusiikkia ja sen rikasta musiikillista maailmaa heille tutummaksi erilaisten musiikillisten kokonaiselämysten kautta. Barokkimusiikissa on paljon yhtymäkohtia oman aikamme musiikkiin. Se on niin sanotusti länsimaisen musiikin peruskauraa selkeine harmonioineen ja muotoineen, ja onkin siksi lapsille ja nuorille hyvä aloituskohde klassiseen musiikkiin tutustuessa. Barokkimusiikki on myös puhuvaa musiikkia: erilaisten affektien kautta on helppo lähestyä myös lasten ja nuorten kanssa musiikin merkitystä tunteiden ilmaisussa ja löytää musiikki yhtenä omien tunteiden ilmaisukeinona. Lisäksi barokkimusiikista löytyy paljon hauskaa ja mielenkiintoista ohjelmistoa niin tunnetuilta kuin tuntemattomammiltakin säveltäjiltä, ja toki perusyleissivistykseen kuuluu tuntea tärkeimmät säveltäjät Bachista Vivaldiin ja Händeliin. Barokin ajan tanssipoljentoisesta ohjelmistosta on helppo saada kiinni ja se mahdollistaa helposti myös eri tasoisten soittajien yhteissoiton, kun stemmat eivät välttämättä ole niin vaativia ja huomio keskitetään yhteissoiton haasteisiin ja iloihin enemmän kuin huippuun hiotun teknisen osaamisen viilaamiseen. Ja tokihan barokin aikakaudessa ylipäätään on paljon mielenkiintoisia asioita opittavana ja tutustuttavana, niin musiikissa kuin aikakauden tavoissa, muodissa, tanssissa, hovielämässä yms." Lue koko Svamulin blogiteksti Annin työstä täältä!
0 Comments
Leave a Reply. |
Collegiumin blogiKertomuksia ja uutisia barokkimusiikin pedagogisten projektien pyörteistä Arkisto
September 2021
|