Viulisti Anni Elonen ja huilisti Hanna Haapamäki kertovat Barokin sävelin -konserttiprojektistaan helsinkiläisten ja espoolaisten palvelutalojen ja hoivakotien pihoilla koronakesänä 2021:
Korona-ajan yksi mielenkiintoisimmista ja joiltain osin myös haasteellisimmista töistämme oli laajan palvelutalo -ja hoivakotikonserttikiertueen järjestäminen. Mediassakin paljon uutisoitu vanhusten eristäminen korona-aikana hoitolaitosten vangeiksi ilman virikkeitä ja talon ulkopuolisia ihmiskontakteja poiki mieleemme ajatuksen, että jotain asialle täytyisi koittaa tehdä. Kun sitten Taiteen edistämiskeskus (Taike) myönsi apurahan palvelutalojen ja hoivakotien konserttiprojektillemme maaliskuussa 2021, alkoi hanke realisoitua. Suunnitelmamme sisälsi kymmenen konsertin esittämisen espoolaisissa ja helsinkiläisissä palvelutaloissa ja hoivakodeissa touko-elokuussa 2021. Tarkoituksemme oli soittaa konsertit koronaturvallisesti ulkoilmassa palvelutalojen pihoilla. Heti konserttien alkumetreillä toukokuussa 2021 törmäsimme kuitenkin Etelä-Suomen aluehallintoviraston ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan poukkoileviin ohjeistuksiin ja nopeasti muuttuviin rajoitusohjeisiin. Palvelutalot peruivat viime tingassa konserttejamme vedoten yleisörajoituksiin ja tiukkaan linjaan ulkopuolisten vierailuihin palvelutaloissa, myös ulkona tapahtuvien konserttien kohdalla. Myöhemmin kesällä monet konserteistamme toteutuivat jo suunnitellusti, mutta turvaväli- yms. koronatoimiajattelu tuntui olevan silti edelleen monessa palvelutalossa äärimmilleen vietyä ja käytännöt vaihtelivat eri palvelutaloissa paljon. Soitimme konsertteja ulkona, mutta yleisön ja esiintyjien välissä saattoi olla metritolkulla turvavyöhykettä. Eräässä paikassa miehensä luona vierailemassa ollut vanha rouva meinattiin esimerkiksi häätää konsertin ajaksi pois, koska jostain ylhäältä tulleiden sääntöjen mukaan konsertin aikana paikalla ei olisi saanut olla meidän lisäksemme muita talon ulkopuolisia. Lopulta rouva ja miehensä kuuntelivat konserttia noin viidentoista metrin päässä sekä meistä että muusta yleisöstä. Voiko enää turvallisempaa yleisötilaisuutta ollakaan? Ja oliko tällaisissa rajoituksissa enää mitään järkeä? Mielestämme ei. Suurin haaste projektissamme olikin nämä osittain älyttöminä, liiallisina ja epäloogisina näyttäytyneet turvallisuusmääräykset sekä suunnitelmien jatkuva muuttuminen ja konserttien ajankohtien siirtely palvelutalojen kanssa, joiden henkilökunta tuntui usein olevan vaikeasti tavoitettavissa kesälomien ja koronasulkujen takia. Saimme kuitenkin lopulta kaikki konsertit toteutettua (mukaan mahtui myös yksi olosuhteiden pakosta toteutettu etäkonsertti) ja vastaanotto oli jokaisessa paikassa erittäin lämmin: vaikka joissain kohteissa aistimme henkilökunnasta koronatilanteen aiheuttaman stressin, oli selvää että konserttimme toivat vanhusten ja hoitajien arkeen kauan kaivattua iloa ja vaihtelua. Saamamme palaute oli kautta linjan kiittävää ja monet vanhukset piristyivät musiikin kuuntelun ja yhteislaulun aikana silminnähtävästi. Meille esiintyjille palvelutalo- ja hoivakotikonsertit ovat aina hyvin merkityksellistä toimintaa ja etenkin nyt korona-aikana tätä projektia toteuttaessamme koimme, että työllämme ja musiikin viemisellä lähelle vanhuksia oli erityisen suurta merkitystä. Olemme kiitollisia Taiteen edistämiskeskukselle tuesta ja siitä, että sen avulla pystyimme viemään iloa ja musiikkia ja kohdentamaan ammattitaitoamme taiteilijoina yhdelle korona-aikana eniten eristyksissä olleista ihmisryhmästä. Anni Elonen ja Hanna Haapamäki
0 Comments
|
Collegiumin blogiKertomuksia ja uutisia barokkimusiikin pedagogisten projektien pyörteistä Arkisto
September 2021
|